| Operatory arytmetyczne |
| operator |
nazwa |
przykład |
wyjaśnienie |
| * |
mnożenie |
x * y |
mnożenie x przez y |
| / |
dzielenie |
x / y |
dzielenie x przez y |
| % |
modulo |
x * y |
reszta z dzielenia x przez y |
| + |
dodawanie |
x + y |
dodawanie x do y |
| - |
odejmowanie |
x - y |
odejmowanie y od x |
| ++ |
inkrementacja |
x++ ++x |
inkrementacja x po użyciu inkrementacja x przed użyciem |
| -- |
dekrementacja |
x-- --x |
dekrementacja x po użyciu dekrementacja x przed użyciem |
|
|
|
|
| |
| Operatory logiczne i porównania |
| operator |
nazwa |
przykład |
wyjaśnienie |
| > |
większe niż |
x > y |
1 gdy x jest większy od y, w przeciwnym razie 0 |
| >= |
większe lub równy |
x >= y |
1 gdy x jest większy lub równy y, w przeciwnym razie 0 |
| < |
mniejszy niż |
x < y |
1 gdy x jest mniejszy od y, w przeciwnym razie 0 |
| <= |
mniejszy lub równy |
x <= y |
1 gdy x jest mniejszy lub równy y, w przeciwnym razie 0 |
| == |
równy |
x == y |
1 gdy x jest równy y, w przeciwnym razie 0 |
| != |
nie równy |
x != y |
1 gdy x jest różny od y, w przeciwnym razie 0 |
| ! |
logiczne NOT |
!x |
1 gdy x jest równy 0, w przeciwnym razie 0 |
| && |
logiczne AND |
x && y |
1 gdy x jest różny od 0 i y jest różny od 0, w przeciwnym razie 0 |
| || |
logiczne OR |
x || y |
1 gdy x lub y jest różny od 0, w przeciwnym razie 0 |
| |
| Operatory przypisania |
| operator |
nazwa |
przykład |
wyjaśnienie |
| = |
przypisanie |
x = y |
przypisanie zmiennej x wartości zmiennej y |
| op= |
przypisanie złożone |
x op= y |
równoważne wyrażeniu: x = x op y, gdzie op jest dowolnym operatorem arytmetycznym lub bitowym |
| |
| Operatory dostępu do danych i rozmiaru |
| operator |
nazwa |
przykład |
wyjaśnienie |
| [ ] |
element tablicy |
tab[0] |
pierwszy element tablicy tab |
| . |
selektor pola |
os.imie |
pole imie w strukturze os |
| * |
wyłuskanie |
*p |
zawartość lokacji pamięci o adresie p |
| & |
referencja |
&x |
adres obiektu x |
| sizeof |
rozmiar w bajtach |
sizeof(x) |
wielkość pamięci zajmowanej przez obiekt x w bajtach |
| |
| Operatory bitowe |
| operator |
nazwa |
przykład |
wyjaśnienie |
| ~ |
negacja |
~x |
zamienia bity równe 0 na 1, a bity równe 1 na 0 |
| & |
iloczyn - AND |
x & y |
jeżeli odpowiadające sobie bity x i y równe 1, to odpowiedni bit wyniku równy 1, w przeciwnym razie 0 |
| | |
suma - OR |
x | y |
jeżeli odpowiadające sobie bity x i y równe 0, to odpowiedni bit wyniku równy 0, w przeciwnym razie 1 |
| ^ |
różnica symetryczna - XOR |
x ^ y |
jeżeli odpowiadające sobie bity x i y mają różne wartości, to odpowiedni bit wyniku równy 1, w przeciwnym razie 0 |
| << |
przesunięcie w lewo |
1 << 3 |
wynikiem będzie liczba 8 |
| >> |
przesunięcie w prawo |
8 >> 3 |
wynikiem będzie liczba 1 |
|
| Pozostałe operatory |
| operator |
nazwa |
przykład |
wyjaśnienie |
| ( ) |
funkcja |
sqrt(123) |
wywołanie funkcji sqrtz parametrem 123 |
| (typ) |
konwersja typu |
(long)x |
konwersja zmiennej x na typ long |
| ? : |
operator warunkowy |
x ? y : z |
jeżeli x jest różne od 0, to wybrana będzie wartość y, przeciwnym razie z |
| , |
operator wiązania |
i++, j++ |
najpierw inkrementacja i, następnie inkrementacja j |