Visual Basic 6 - Operatory
Potęgowanie - operator ^ Składnia:Wynik = PodstawaPotęgi ^ WykładnikPotęgiGdzie: Wynik dowolna zmienna numeryczna PodstawaPotęgi dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie) WykładnikPotęgi dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie)Uwagi:
Dim Liczba Liczba = 2 ^ 2 ' zwraca wartość 4 Liczba = 3 ^ 3 ^ 3 ' zwraca wartość 19683 Liczba = (-5) ^ 3 ' zwraca wartość -125 Mnożenie - operator * Składnia:Wynik = Liczba1 * Liczba2Gdzie: Wynik dowolna zmienna numeryczna Liczba1 dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie) Liczba2 dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie)Uwagi:
Dim Liczba Liczba = 2 * 2 ' zwraca wartość 4 Liczba = 459.35 * 334.90 ' zwraca wartość 153836.315 Dzielenie - operator / Składnia:Wynik = Liczba1 / Liczba2Gdzie: Wynik dowolna zmienna numeryczna Liczba1 dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie) Liczba2 dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie)Uwagi:
Dim Liczba Liczba = 10 / 4 ' zwraca wartość 2.5 Liczba = 10 / 3 ' zwraca wartość 3.3333333 Dzielenie całkowite - operator \ Zwraca część całkowitą z dzielenia dwóch liczb.Składnia: Wynik = Liczba1 \ Liczba2Gdzie: Wynik dowolna zmienna numeryczna Liczba1 dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie) Liczba2 dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie)Uwagi:
Dim Liczba Liczba = 11 \ 4 ' zwraca wartość 2 Liczba = 9 \ 3 ' zwraca wartość 3 Liczba = 100 \ 3 ' zwraca wartość 33 Modulo - operator Mod Zwraca resztę z dzielenia dwóch liczb.Składnia: Wynik = Liczba1 Mod Liczba2Gdzie: Wynik dowolna zmienna numeryczna Liczba1 dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie) Liczba2 dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie)Uwagi:
Dim Liczba Liczba = 10 Mod 5 ' zwraca wartość 0 Liczba = 10 Mod 3 ' zwraca wartość 1 Liczba = 12 Mod 4.3 ' zwraca wartość 0 Liczba = 12.6 Mod 5 ' zwraca wartość 3 Dodawanie - operator + Składnia:Wynik = Liczba1 + Liczba2Gdzie: Wynik dowolna zmienna numeryczna Liczba1 dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie) Liczba2 dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie)Uwagi:
Dim Wynik, Liczba1, Liczba2 Wynik = 2 + 2 ' zwraca wartość 4 Wynik = 4257.04 + 98112 ' zwraca wartość 102369.04 Liczba1 = "34": Liczba2 = 6 ' zmienne zainicjowane łańcuchem i liczbą Wynik = Liczba1 + Liczba2 ' zwraca wartość 40 Liczba1 = "34": Liczba2 = "6" ' zmienne zainicjowane łańcuchami Wynik = Var1 + Var2 ' zwraca wartość "346" (łańcuch) Odejmowanie - operator - Używany do odejmowania liczb lub zmiany znaku liczby. Składnia 1 - odejmowanie:Wynik = Liczba1 - Liczba2Składnia 2 - zmiana znaku: - LiczbaXGdzie: Wynik dowolna zmienna numeryczna Liczba1 dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie) Liczba2 dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie) LiczbaX dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie)Uwagi:
Dim Liczba Liczba = 4 - 2 ' zwraca wartość 2 Liczba = 459.35 - 334.90 ' zwraca wartość 124.45 Liczba = -(5) ' zwraca wartość -5 Operator & Służy do łączenia (konkatenacji) łańcuchów znakowych.Składnia: Wynik = Wyrażenie1 & Wyrażenie2Gdzie: Wynik dowolna zmienna typu String lub Variant Wyrażenie1 dowolne wyrażenie Wyrażenie2 dowolne wyrażenieUwagi:
Dim Napis Napis = "Mój" & " napis" ' zwróci "Mój napis" Napis = "abc" & 123 & "def" ' zwróci "abc123def" Dodawanie - operator + Operator dodawania, który można wykorzystać również do łączenia napisów. Nie jest jednak zalecany ze względu na nieprzewidywalność otrzymanego wyniku.Składnia: Wynik = Liczba1 + Liczba2Gdzie: Wynik dowolna zmienna numeryczna Liczba1 dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie) Liczba2 dowolne wyrażenie numeryczne (zmienna, stała lub wyrażenie)Uwagi:
Dim Wynik, Liczba1, Liczba2 Wynik = 2 + 2 ' zwraca wartość 4 Wynik = 4257.04 + 98112 ' zwraca wartość 102369.04 Liczba1 = "34": Liczba2 = 6 ' zmienne zainicjowane łańcuchem i liczbą Wynik = Liczba1 + Liczba2 ' zwraca wartość 40 Liczba1 = "34": Liczba2 = "6" ' zmienne zainicjowane łańcuchami Wynik = Var1 + Var2 ' zwraca wartość "346" (łańcuch)Składnia: Wynik = Wyrażenie1 OpRel Wyrażenie2 lub Wynik = Obiekt1 Is Obiekt1 lub Wynik = Łańcuch Like WzorzecGdzie: Wynik dowolna zmienna numeryczna lub logiczna Obiekt1, Obiekt2 nazwy obiektów Wyrażenie1, Wyrażenie2 dowolne wyrażenia OpRel operator relacji (patrz niżej) Łańcuch wyrażenie łańcuchowe Wzorzec wzorzec do porównania łańcucha znakówPoniższa tabela zawiera listę operatorów relacji oraz zwracane przez nie wyniki.
Kolejna tabela przedstawia sposób porównywania wyrażeń zależnie od typu każdego z nich:
Przykłady: Dim Wynik, Wyrażenie1, Wyrażenie2 Wynik = (45 < 35) ' False Wynik = (45 = 45) ' True Wynik = (4 <> 3) ' True Wynik = ("5" > "4") ' True Wyrażenie1 = "5": Wyrażenie2 = 4 Wynik = (Wyrażenie1 > Wyrażenie2) ' True Wyrażenie1 = 5: Wyrażenie2 = Empty Wynik = (Wyrażenie1 > Wyrażenie2) ' True Wyrażenie1 = 0: Wyrażenie2 = Empty Wynik = (Var1 = Var2) ' True Operator Is Operator Is jest używany do porównania dwóch zmiennych obiektowych. Składnia:Wynik = Obiekt1 Is Obiekt2Gdzie: Wynik dowolna zmienna numeryczna lub logiczna Obiekt1, Obiekt2 nazwy obiektówJeżeli Obiekt1 i Obiekt2 odwołują się do tego samego obiektu, to Wynik będzie True. W przeciwnym wypadku False. Dwie zmienne mogą odwoływać się do tego samego obiektu na kilka sposobów. Np. zmienna A może być przypisana do tego samego obiektu co zmienna B: Set A=BW poniższym przykładzie A i B odnoszą się do tego samego obiektu co C: Set A=C Set B=CPrzykład: Dim Obiekt1, Obiekt2, Obiekt3, Obiekt4, Wynik Set Obiekt2 = Obiekt1 Set Obiekt3 = Obiekt1 Wynik = Obiekt2 Is Obiekt3 ' True Wynik = Obiekt4 Is Obiekt3 ' False Operator Like Operator Like używany jest do porównywania łańcuchów znaków. Składnia:Wynik = Łańcuch Like WzorzecGdzie: Wynik dowolna zmienna numeryczna lub logiczna Łańcuch wyrażenie łańcuchowe Wzorzec wzorzec do porównania łańcucha znakówUwagi:
Dim Wynik Wynik = "aBBBa" Like "a*a" ' True Wynik = "F" Like "[A-Z]" ' True Wynik = "F" Like "[!A-Z]" ' False Wynik = "a2a" Like "a#a" ' True Wynik = "aM5b" Like "a[L-P]#[!c-e]" ' True Wynik = "BAT123khg" Like "B?T*" ' True Wynik = "CAT123khg" Like "B?T*" ' False Operator And Operator And wykonuje koniunkcję (iloczyn logiczny) na 2 wyrażeniach.Składnia: [ Wynik = ] Wyrażenie1 And Wyrażenie2Wartości zwracane przez operator And przedstawia poniśsza tabela:
Operator And pozwala również na porównanie bitów na tych samych pozycjach w dwóch Wyrażeniach i odpowiednim ustawieniu bitów w Wyniku:
Dim A, B, C, D, Wynik A = 10 : B = 8 : C = 6 : D = Null Wynik = A > B And B > C ' True Wynik = B > A And B > C ' False Wynik = A > B And B > D ' Null Wynik = A And B ' 8 (operacja na bitach) Operator Eqv Operator Eqv wykorzystywany jest do wykonywania operacji logicznej równości 2 wyrażeń.Składnia: [ Wynik = ] Wyrażenie1 Eqv Wyrażenie2Jeżeli choć jedno z Wyrażeń ma wartość Null, Wynikiem będzie Null. W innym przypadku wartość przedstawia poniższa tabela:
Operator Eqv pozwala również na porównanie bitów na tych samych pozycjach w dwóch Wyrażeniach i odpowiednim ustawieniu bitów w Wyniku:
Dim A, B, C, D, Wynik A = 10 : B = 8 : C = 6 : D = Null Wynik = A > B Eqv B > C ' True Wynik = B > A Eqv B > C ' False Wynik = A > B Eqv B > D ' Null Wynik = A Eqv B ' -3 (operacja na bitach) Operator Imp Operator Imp wykorzystywany jest do wykonywania operacji logicznej implikacji na dwóch wyrażeniach.Składnia: [ Wynik = ] Wyrażenie1 Imp Wyrażenie2Wartości zwracane przez operator Imp przedstawia poniższa tabela:
Operator Imp pozwala również na porównanie bitów na tych samych pozycjach w dwóch Wyrażeniach i odpowiednim ustawieniu bitów w Wyniku:
Dim A, B, C, D, Wynik A = 10 : B = 8 : C = 6 : D = Null Wynik = A > B Imp B > C ' True Wynik = A > B Imp C > B ' False Wynik = B > A Imp C > B ' True Wynik = B > A Imp C > D ' True Wynik = C > D Imp B > A ' Null Wynik = B Imp A ' -1 (operacja na bitach) Operator Not Operator Not wykorzystywany jest do wykonywania operacji negacji logicznej wyrażenia.Składnia: [ Wynik = ] Not WyrażenieWartości zwracane przez operator Not przedstawia poniższa tabela:
Operator Not pozwala również na negację bitów Wyrażenia i odpowiednim ustawieniu bitów w Wyniku:
Dim A, B, C, D, Wynik A = 10 : B = 8 : C = 6 : D = Null Wynik = Not (A > B) ' False Wynik = Not (B > A) ' True Wynik = Not (C > D) ' Null Wynik = Not A ' -11 (operacja na bitach) Operator Or Operator Or wykorzystywany jest do wykonywania operacji alternatywy (sumy logicznej) na dwóch wyrażeniach.Składnia: [ Wynik = ] Wyrażenie1 Or Wyrażenie2Wartości zwracane przez operator Or przedstawia poniższa tabela:
Operator Or pozwala również na porównanie bitów na tych samych pozycjach w dwóch Wyrażeniach i odpowiednim ustawieniu bitów w Wyniku:
Dim A, B, C, D, Wynik A = 10 : B = 8 : C = 6 : D = Null Wynik = A > B Or B > C ' True Wynik = B > A Or B > C ' True Wynik = A > B Or B > D ' True Wynik = B > D Or B > A ' Null Wynik = A Or B ' 10 (operacja na bitach) Operator Xor Operator Xor wykorzystywany jest do wykonywania operacji alternatywy wykluczającej na dwóch wyrażeniach.Składnia: [ Wynik = ] Wyrażenie1 Xor Wyrażenie2Jeżeli tylko jedno z Wyrażeń ma wartość True, to wynikiem będzie True. Jeżeli oba wyrażenia mają wartość Null, wynikiem będzie również Null. Wartości zwracane przez operator Xor, gdy obydwa wyrażenia są różne od Null:
Operator Xor pozwala również na porównanie bitów na tych samych pozycjach w dwóch Wyrażeniach i odpowiednim ustawieniu bitów w Wyniku:
Dim A, B, C, D, Wynik A = 10 : B = 8 : C = 6 : D = Null Wynik = A > B Xor B > C ' False Wynik = B > A Xor B > C ' True Wynik = B > A Xor C > B ' False Wynik = B > D Xor A > B ' Null Wynik = A Xor B ' 2 (operacja na bitach)Jeżeli w wyrażeniu wystąpi wiele operatorów, każda część jest obliczana i sprawdzana w oparciu o kolejność priorytetów operatorów. Jeżeli wyrażenie zawiera operatory należące do różnych kategorii, to kolejność ich wykonywania jest następująca:
Uwagi:
|