CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Projekt „Mechatronik, elektronik, informatyk – zawody z przyszłością”
współfinansowany przez Unię Europejską
ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Priorytetu IX, Działania 9.2, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Okres realizacji: |
01.09.2011 – 31.08.2013 |
Budżet projektu: |
961 614 PLN |
LIDER PROJEKTU
Towarzystwo Inicjatyw Europejskich
Łódź, ul. Próchnika 1 lok. 303
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 10
Łódź, ul. Strykowska 10/18
PARTNERZY PROJEKTU
BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego
Łódź, ul. Papiernicza 17
Miasto Łódź
Łódź, ul. Piotrkowska 104
Projekt ukierunkowany jest na zmniejszanie dysproporcji w osiągnięciach edukacyjnych
uczniów w trakcie całego procesu kształcenia oraz podniesienie jakości
i efektywności kształcenia zawodowego.
Cele projektu
Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji zawodowych uczniów
ZSP 10 poprzez realizację dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
i przygotowujących do egzaminów zewnętrznych oraz wzmocnienie współpracy
z pracodawcami.
Cele szczegółowe:
- Zmniejszenie dysproporcji w osiągnięciach uczniów w trakcie procesu
kształcenia.
- Poszerzenie oferty kształcenia zawodowego poprzez wdrożenie nowej specjalizacji
zawodowej „Elektroniczne systemy ochrony i nadzoru”.
- Podniesienie kompetencji zawodowych określonych w podstawach programowych
i wymaganiach egzaminacyjnych dla zawodów technik mechatronik, elektronik
i informatyk.
- Rozwój umiejętności potrzebnych do funkcjonowania na rynku pracy
(np. efektywnej pracy w zespole, komunikacji interpersonalnej, umiejętności
pracowniczych, autoprezentacji).
- Wsparcie uczniów pomocą psychologiczną.
Podstawową formą wsparcia mającego na celu zmniejszanie dysproporcji w osiągnięciach
uczniów będą dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych oraz zawodowych obejmujące wszystkie poziomy klas.
Dla uczniów klas 4. zorganizowane będą zajęcia pozalekcyjne przygotowujące
do egzaminu maturalnego i zawodowego. Dobre wyniki egzaminu maturalnego
z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych umożliwią absolwentom kontynuowanie
nauki na PA.
Uczniowie wykazujący problemy w nauce lub z innych przyczyn zagrożonych przedwczesnym
wypadnięciem z systemu szkolnictwa będą mieli zapewnioną na terenie szkoły opiekę
pedagogiczno-psychologiczną.
Uczniowie klas 3. objęci zostaną programem doradztwa edukacyjno-zawodowego,
w ramach którego przeprowadzone będą zajęcia pozalekcyjne służące rozwijaniu
kompetencji kluczowych z punktu widzenia potrzeb rynku pracy i umiejętności
życiowych przydatnych w relacjach z pracodawcą i współpracownikami.
Przebieg rekrutacji:
- zebranie przez wychowawców zgłoszeń od uczniów,
- utworzenie grup uczestników,
- podpisanie deklaracji przez zakwalifikowanych uczniów (będzie to
równoznaczne z obowiązkiem uczestniczenia w całym cyklu zajęć).
Zadania:
Poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły
Wdrożenie nowej specjalizacji „Elektroniczne systemy ochrony i nadzoru” obejmuje:
- dostosowanie programu kształcenia w zawodzie technik elektronik (opracowanie
modułu specjalizacji zawodowej i modyfikacja innych modułów tego programu),
- adaptację sali lekcyjnej na „Pracownię systemów ochrony i nadzoru”,
- wyposażenie pracowni w sprzęt specjalistyczny (zapewni je nieodpłatnie
firma ASD, która obejmie patronat nad klasami kształcącymi w zawodzie
technik elektronik),
- zajęcia specjalizacyjne, które realizowane będą przez cały rok szkolny
w klasach 4. kształcących w zawodzie technik elektronik.
Podniesienie efektywności kształcenia zawodowego poprzez modernizację bazy
techno-dydaktycznej:
- możliwość wykorzystania specjalistycznego oprogramowania dzięki wyposażeniu
pracowni mechatronicznej, elektronicznej i nowej pracowni specjalistycznej
w komputery (po 6 komputerów w każdej pracowni),
- możliwość wykorzystania multimedialnych pomocy dydaktycznych dzięki wyposażeniu
pracowni mechatronicznej w projektor i ekran,
- wyposażenie specjalistyczne stanowiska dydaktycznego w pracowni mechatronicznej,
- utworzenie podręcznych bibliotek w pracowaniach językowych (zakupienie 70
podręczników do nauki języka angielskiego zawodowego).
Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów oraz zapewnienie wysokiej
zdawalności egzaminów zewnętrznych poprzez:
- przygotowanie i przeprowadzenie 1200 godzin dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
z przedmiotów matematyczno-przyrodnicznych i zawodowych,
- przygotowanie i przeprowadzenie 1000 godzin dodatkowych zajęć przygotowujących
do matury z matematyki, fizyki i chemii,
- przygotowanie i przeprowadzenie 200 godzin dodatkowych zajęć przygotowujących
do egzaminów zawodowych.
W zależności od potrzeb zorganizowane zostaną np. zajęcia z podstaw elektroniki
analogowej i cyfrowej, komputerowego wspomagania projektowania, procesów
projektowania urządzeń i systemów mechatronicznych, technologii napraw
urządzeń etc. po zakończeniu rekrutacji dookreślone zostaną potrzeby uczniów,
do ich deficytów dopasowana zostanie specyfika zajęć.
Wzmocnienie i poszerzenie współpracy z firmą BSH:
1. Przygotowanie i prowadzenie zajęć specjalistycznych przez firmę BSH.
2. Zorganizowanie praktyk zawodowych przez firmę BSH i firmy kooperujące.
3. Sprawowanie patronatu firmy BSH nad klasami kształcącymi w zawodzie technik
mechatronik:
- zorganizowanie wycieczek integracyjno-dydaktycznych dla klas 1. i dydaktycznych
dla pozostałych uczniów do zakładów produkcyjnych BSH i firm
kooperujących na terenie naszego kraju,
- zaopatrzenie uczniów w wyprawki (podręczniki zawodowe, kalkulatory,
mierniki itp.),
- nagradzanie najlepszych uczniów poprzez przekazanie bonów
np. na książki i pomoce dydaktyczne,
- przeprowadzenie dodatkowych zajęć z języka niemieckiego,
- promowanie szkoły i kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcą
podczas Targów Edukacyjnych, Dni Otwartych szkoły itp.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe oraz opieka pedagogiczno-psychologiczna
- Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć pozalekcyjnych służących rozwijaniu
kompetencji kluczowych z punktu widzenia potrzeb rynku pracy i umiejętności
życiowych przydatnych w relacjach z pracodawcą i współpracownikami.
- Indywidualne konsultacje i poradnictwo edukacyjno-zawodowe.
- Rozpoznanie problemów edukacyjno-wychowawczych.
- Objęcie opieką pedagogiczno-psychologiczną uczniów wykazujących problemy
w nauce - dyżury psychologa na terenie szkoły, spotkania edukacyjne dla rodziców,
konsultacje indywidualne z uczniami.